Bali- home

Har varit lite dålig uppdatering från vår sida de senaste dagarna, men vi har helt enkelt passat på att njuta av de sista dagarna på Bali! Har spenderat några dagar i Kuta nu. Bor i ett rum med 4 enskilda sängar i, som står på rad! Rätt tokigt men mys. Dagarna har bjudit på poolhäng mest hela dagarna och goda middagar och nån utgång på kvällarna! Träffade en supersöt liten tjej Pearl hette hon, som vi lekte massa med i poolen.

Men nu är det dags att rulla hem mot Sverige.. Känns både sjukt pepp, galet konstigt och lite pirrigt! Ska strax checka in bagaget och sedan ser vi fram emot 21 timmars resa hem!!

Almost there, almost home

Igår firade vi sista april på ett litet annorlunda sätt. Istället för det vanliga festandet så har vi tillbringat dagen på stranden och badat i turkost vatten och blivit uppgraderade till en 3 miljoners svit som har egen uteplats, kök, platt-TV med dvd och en pool alldeles utanför dörren. Kvällen avslutades med god mat vid havet och bara ett jävligt skönt häng. Tur man har så fina vänner ❤

Idag åkte vi tillbaka till Kuta igen och här stannar vi till på söndag kväll då planet till vår sista destination går - till Sverige.

Ps. Hade tänkt lägga upp en härlig bild på mina brudar som speglar våran inte så hemskt jobbiga tillvaro. Men får dåligt internet.

Puss och kram // Frida

Just another day in paradise

Vi njuter för fulla muggar här på Gili! Trivs med att vakna i vårt mysiga rum, kila ner till stranden för att bli serverad frukost, ta en solstol och ligga där i flera timmar, för att sedan käka lunch, sen hänga på stranden lite till. Nån powernap brukar de bli på rummet innan vi ger oss ut för att leta reda på nån mysig resturang vid stranden, triiiivs.

Igårkväll hittade vi en mysig resturang en bit bort från vårt hotell. Åt oxfilé, bakad potatis och bea, så himla mumsigt!! Mötte sedan upp två tyskar vi träffade på Kuta, jämnförde en del stoltheter, alltså Tyskland vs. Sverige. Tror vi vann den kampen, visar sig att vi har några äss i rocken såsom SHM,Abba, Astrid Lindgren osv.

Nu har vi lite siesta. Om ett tag ska jag och Frida gå på lite massage, direkt efter det går vi på bio. Utomhusbio närmare bestämt, de visar Harry Potter (3:an tror ja) ute vid stranden, myys! Sen blir de nog nån restaurang, frågan är bara vilken av alla...

Pussisar!
/Alexandra

Fyra gubbar från pepparkakeland

Hejsan hejsan!
Idag bytte vi till ett nytt hotell, Samba Villas. Det är ett family room så vi alla kan bo i samma "svit". För det är precis så den känns. Efter att ha backpackat och levt på hostel eller bott på "billigast möjliga" rum i Thailand. Här har vi fina lakan, högt i tak och ljusa färger. Lyxigt. Förutom toan som mer känns som en bastu. Dagen har spenderats på stranden i sköna solstolar som tillhör hotellet. Första gången på den här resan vi haft solstolar på stranden. Allt detta för 200kr också. Det största funderingar vi har under dagen är: var/när/vad vi vill äta eller hur man bäst ska ställa solstolen för att få bästa vinkeln till solen. Eller skuggan om man hellre vill det. Detta är paradis tycker vi!

Nu på kvällen har vi köpt en massa gott och bara sitter och snackar om allt mellan himmel och jord. Jag har även provat på lite mat från matstånden, friterad majs och nån wrap. Jag om någon lär väl få både amöba och matförgiftning med tanke på allt konstigt jag äter.

Puss och kram // Frida

Gili Islands

Då var vi framme på Gili! Lämnar Kuta för några dagar med bara chillmode och livsnjutning. Turen hit var allt annat än smidig, bil runt runt i typ 2,5 timme och sen speedboat på det, tog typ 4 timmar totalt. På speedboaten tog vi dock en rätt skön powernap. Men fram kom vi till denna härliga ö.

Checkade in på ett hotell, rätt mysigt men inte riktigt den standarden vi tänkt oss. Så vi byter hotell imorgon till ett riktigt fint som ligger precis vid stranden! Annars har vi hunnit kika lite på ön o sådär idag, ska ut och käka ikväll, nån av alla mysiga restauranger vid stranden blir det!

Pusss!
/Alexandra

Två + två = fyra! ❤

ÄNTLIGEN har våra älskade Ugglor kommit! Vi har haft så mycket att berätta för varandra att vi knappt vetat vart vi skulle börja! Men du är de här och det är som pricken över i:et. Vi har hängt vid poolen, vart ute och ätit gott och festat lite.
Eftersom dess dagar är helt kravlösa utan måsten eller stress blir det lätt att dagarna flyter ihop. Är på riktigt inte helt säker på vilken dag det är i dag ens. Men jag vet att vi kommer att ha den bästa avslutningen på vår resa man kunde ha fått och att vi ska boka speedboat Gili öarna till imorgon.
Där sägs det att vattnet ska vara kristallklart att snorkla i och att det är jättevackert! Det ser vi fram emot!

Puss och kram från en svettig Frida som ligger likt en grillad kyckling och lökar :)

It ain't a question of 'if', just a matter of time

Har de himla bra här på Bali! Håller på komma ner i "jamaicanstyle" och bara chillar. Blir mycket häng vid poolen, så himla skönt!

Startade dagen med en springtur, var riktigt jobbigt att springa i värmen, helt annat luft här. Kände oss väl värd hotellfrukosten sen! Har sedan som sagt, spenderat större del av dagen vid poolen och bara njutit! Kom en regnskur dock mot eftermiddagen så vi passade på att ha lite "spa" med bodyscrup, hårinpackning och facescrub! Ska tydligen vara bra att scrubba innan man ska sola! Käkade nyss på skyguarden igen, så good buffé!

Imorgon kommer äntligen våra ugglor!! Ska bli så himla härligt att äntligen få träffa dom efter 3 månader på skilda håll, är så pepp!!

Puss!
/ Alexandra

Bali!!

Då har vi alltså landat på varmare breddgrader, dvs Bali! Landade ca 12.00 balanesisk tid och checkade in 2 nätter på Gora Hotell. 90% svenskar där, lärde känna ett gäng tjejer som vi hängde med senare på kvällen. Rummen hade smutsiga sängar, handdukar och hål i dörren. Vi tog vårt pick och pack och flyttade till ett annat hotell ca 20m bort :) tjejerna visade oss ett ställe där de har hemmagjorda köttbullar, sås, potatismos och lingonsylt!! Så himla saknat. Sedan förfestade vi där med olika ölspel, lekar och "missions", riktigt kul. Drog hem i skaplig tid då vi var trötta efter 15 timmars resa.

Idag har vi mest hängt vid poolen och vilat upp oss. Körde lite workout genom att simma lite, väldigt skönt! :) På skygarden kan man för 55000rp äta en svingod buffé, dit går vi nog igen :) och i ävermorgon kommäntligen våra kära ugglor hit!! Som vi längtat!
Puss & kram// Frida

Nya Zeeland- check!

Då var vi alltså klara med Nya Zeeland,  del 3 av 4 på vår resa. Nästa stopp blir Bali vilket alltså också blir det sista landet vi besöker.

27 dagar har vi spenderat i Nya Zeeland och tiden har gått fort. Men samtidigt känns det som vi har varit här länge i och med allt vi hunnit med. Var en ny erfarenhet att åka så mycket buss som vi gjorde varje dag, kunde ibland åka runt 6 timmar, stanna på ett ställe en natt för att fortsätta nästa dag. En vända till Stockholm på 2 timmar känns rätt futtigt nu om vi jämför med bussvändorna med Greyhoundbussen i Australien (12 timmars resor) och alla turer med Kiwibussen. Tack vare några av våra reskompisar lärde vi oss att planera och spara mat, istället för att slänga bort den (i tron om att den skulle ruttna under bussfärden). Våra matlagningsskills har förbättrats avsevärt, vi kan numera göra gourmet middag utav köttfärs och nudlar! Handla billigt är vi också bra på, budgetmärkena håller vi kärt.

Föll direkt för landet och dess vyer, de var vackrare än vi föreställt oss. Började med att resa runt på sydön, där vi har har sett galet vackra platser och tagit del av Nya Zeelands vackra natur.  På nordön väntade mer äventyr med adrenalinkickar i form av Skydive, Tongariro Alpine Crossing, White Water Raft och Black Water Raft.

Resan här har varit fantastisk och vi har haft himla bra timing med vädret, vilket gjorde att vi kunde se och göra allting vi ville hinna med. Nu flyger vi vidare till Bali!

Ki Ora!
/ Alexandra & Frida

The shots

Startade denna fina torsdag med ett Skypesamtal med våra kickor Sofia, Maria och Hanna! Så härligt att prata med dem och kan inte fatta att Bali bara är 2 dagar bort! Idag är vår sista riktiga dag i NZ, galet vad tiden har gått fort!

Idag var vi då äntligen i den lilla hobbitbyn Fylke och hälsade på! Eller ja, vi fick se den plats där det spelades in för några år sedan, Sagan om ringen trilogin alltså. Trodde att Fylke skulle vara eller i alla fall verka mycket mer fake, men de var så himla mysigt där! Åkte buss härifrån Rotoroua ut till Matamata där den lilla byn ligger. Tog ungefär en timme så vi gjorde som vi alltid gör när vi åker fordon nu för tiden, pluggar in musiken och somnar.

När vi var där fick vi en guidad tur med lite info om filmerna och vad som egentligen hände behind the scenes. Frida och jag fick även leka hobbitar och studsa över gräsmattan där hobbitarna brukar parta, skojsigt. Alla stugorna var så små och söta, tog massor med bilder. Hela stämningen där var härlig! Det var så fint och så lugnt. När turen närmade sig sitt slut gick vi ner till "Green Dragon" puben de hänger på. Där blev vi bjussad på cider/öl hobbitstyle, himla trevligt!

Sen vi kom tillbaka till Rotoroua har jag och Frida gett oss ut på en vända för att hitta saker vi behöver till nästa stopp Bali! Sedan har vi packat om, så mycket plats som möjligt vill vi ha till Bali. Kollade nyss klart på sagan om ringen del 3 (konungens återkomst) och ska strax sova och ladda inför en hel dag med massa resande imorgon! Vi är taggade!

Puss!
/ Alexandra

Bilder

Här kommer en bild från varmvattenkällorna i Taupo, och en bild från Maorierna (urbefolkningen på NZ)

//Frida

Black Water Raft, Waitomo Caves

Igår var en seg dag. Men ändå mysig. Det regnade exakt hela dagen så det fanns inte så mycket för oss att göra. Det planerade Hobbiton besöket bokade vi om till på Torsdag då väderprognosen visar sol. Vi kände oss lite hurtiga och körde styrka (armhövningar, situps osv.) och sen tog vi en shoppingrunda. Jag fick med mig 2 par strumpor och ett par shorts och Alexa två snygga linnen och Manuka Honey. Ska nog köpa en burk jag med. På kvällen kollade vi klart på Sagan om de två tornen och sedan lade vi oss i hyfsad tid.

Idag åkte vi ut till Waitomo för att prova på Black Water Raft! Egentligen ville jag jättegärna boka den som är på 5 timmar för att den ska vara bäst (finns 3 olika att välja mellan, en på 3 timmar, 4 timmar och en på 5) men eftersom kvinnan vi bokade av hade brist på hjärnceller så fick vi lov att boka den på 3. Alla gör vi misstag men det suger att vi fick ta smällen. MEN det är nu jag måste lära mig att vara lite flexibel och"gilla läget" som mamsen jämt säger till mig. Fast jag hatar läget. Trots allt krångel var det riktigt kul ändå. Vi fick klättra i en grotta 65m ner under jorden, hoppa från vattenfall, krypa genom smala tunnlar och se glow warms som glittrade likt stjärnor uppe i "grott-taket". Vattnet var runt 12 grader varmt men vi hade wetsuits som höll oss ganska varma. Ikväll ska vi nog bara ta det lugnt och ladda inför Hobbiton imorgon! :D

Puss på er/ Frida

White water rafting Rotoroua

Vaknade trotts potentiell sovmorgon rätt tidigt, drog oss ett bra tag dock. Käkade en riktig långfrukost, med mina kära flingor! Har hittat en sort som jag absolut älskar, skulle nästan kunna ersätta cocopops med dem alltså. Hoppas jag hittar på nått liknande i Sverige sen när jag kommer hem.

Vid lunch åkte vi ut mot white water raften, blev upphämtade precis vid hostlet, bekvämt och bra! White water raften var så galet kul!! Riktig kick när vi en bit in på turen åker ner för ett vattenfall på 7 meter, vi var skickliga (hehe) så våran båt välte inte, men vi fick oss en rejäl dusch ändå eftersom man åker under vattnet sen upp igen. Vattnet var inte jättevarmt, men inte olidligt kallt heller. De utrustade oss dock ordentligt med wetsuit, hjälm, flytväst,badskor osv. Var ute i ca 45 min, men det kändes mer som en kvart typ, gick himla fort. Lite småtrött i armarna också efter att ja paddlat en del!

När vi kom tillbaka var vi hungriga som vargar så vi lagade kycklingburgare och pasta, det börjar bli lite av en klassiker. Annars har vi fixat med bilderna då vi fick dem på ännu en skiva som mycket väl kan komma till skada under kommande äventyr. Ska strax springa iväg och handla lite, sen ikväll tänkte vi se Sagan om de två tornen. Rätt passande eftersom vi ska hälsa på hos hobbitarna i hobbiton imorgon!

Puss / Alexandra

Just another day in paradise

Igår gick vi på upptäcktsfärd till hot water springs. Hot water springs är känd för dess varmvattenkälla som ligger precis som en liten bukt vid sidan av ån. Den är ungefär lika varm som en jacuzzi. Totalt tog det ungefär 2.5 timme att gå dit och tillbaka. På kvällen gjorde vi god mat och kollade på Sagan om ringen :)

Idag åkte vi vidare till Rotorua och vi har en massa roligt inplanterat!!:D
I kväll åkte vi för att besöka maorierna, själva urbefolkningen i Nya Zeeland. Vi fick lära oss om deras historia och ta del av kulturen. De dansade och sjöng på sitt språk och vi fick också lära oss några ord och danssteg. Avslutningsvis fick vi en stor jättegod buffé och man fick äta hur mycket man ville. Det fanns kyckling, lammkotletter, fisk, potatis, sallad, såser, bröd m.m. Till efterrätt fick vi tårta,chokladkaka, där fick man också ta flera gånger, och varm choklad. Vi var i himmelen kan jag säga efter att ha levt på backpackermat i snart 2 månader :) imon väntar White water rafting och vi är riktigt taggade!!

"Längesen jag kände mig såhär fräsch"-

Alexandra har saknat alla sina produkter så nu bjussade hon på en ansiktsmask! Tack gofia! ❤